Den viktigtse faktoren er hverandre!
Research report
Published version

View/ Open
Date
2018-01Metadata
Show full item recordCollections
- NF-rapport [94]
Abstract
I denne studien som Nordlandsforskning har gjort
på to skoler i Alstahaug kommune har vi fulgt
implementeringen av økt fysisk aktivitet i litt over
to skoleår. Studien viser at den ene av skolene har
lykkes i stor grad i å innføre økt fysisk aktivitet,
mens den andre skolen har møtt flere utfordringer
i starten og dermed fortsatt er i startgropen når det
gjelder å arrangere økt fysisk aktivitet.
Description
Den foreliggende rapporten er sluttrapport fra prosjektet «Mer fysisk aktive elever i skolen», som gjennomføres i Alstahaug kommune i perioden 2015-2018. Notatet oppsummerer og drøfter erfaringene som de deltakende skolene i prosjektet, Søvik oppvekstsenter og Sandnessjøen ungdomsskole, har gjort i løpet av skoleårene 2015/2016, 2016/2017 og høsten 2017. Forskningsprosjektet er finansiert av Alstahaug kommune ved Frisklivssentralen. Prosjektet «Mer fysisk aktive elever i skolen» har til formål å bidra til at elevene blir mer fysisk aktive på skolen, gjennom å skape en kultur for læring med daglig fysisk aktivitet på timeplanen. Nordlandsforskning har fulgt skolene i litt over to år for å belyse erfaringene som skoleledelsen, lærerne og elevene har gjort med implementering av tiltak som skal øke fysisk aktivitet. I tillegg hadde vi til oppdrag å undersøke eventuelle virkninger som økt aktivitet har for skolemiljøet både når det gjelder elevenes læring, trivsel og sosial tilhørighet. Vi vil rette en stor takk til Alstahaug kommune ved Frisklivssentralen som oppdragsgiver for et faglig spennende prosjekt.